Påstanden om at «dårlig» samarbeid på Helgeland setter regionen tilbake dukker opp med jevne mellomrom. Og påstanden framføres vanligvis av en representant for den eller de som ikke får det som de vil.
Sist ut er tidligere sjef i Helgeland Sparebank, Lisbeth Flågeng, som sier «du verden så mye mer vi hadde fått til dersom vi hadde samarbeidet, da hadde vi vært en region i verdensklasse».
Hvilke grener Helgeland som region kunne hevdet seg «i verdensklasse» i, er vi heller usikre på. Vi kan med sikkerhet slå fast at Helgeland har naturgitte forhold for oppdrett av laks «i verdensklasse». Regionen har også god tilgang på vannkraft, som fornuftig nok brukes til kraftkrevende industri.
Regionen Helgelands fremste egenskap, og som er kilde til regionale rivninger i et par sentrale saker, er at Helgeland først og fremst er en desentral region.
Bosetting og verdiskaping er spredt. Den største verdiskapingen per innbygger foregår på øyer som Lovund og Herøy. Og næringsaktivitet og levende samfunnsliv foregår i til dels forbløffende utstrekning, godt utenfor de største befolkningskonsentrasjonene. Det er derfor det blir bråk når noen prøver å kuppe flyplassene og sykehusene.
I en sterkt desentral region, vil alle forsøk på sterk sentralisering medføre at mange får et dårligere tilbud enn de faktisk har. Gevinsten ved sentralisering blir tvilsom.
Det oppleves sterkt provoserende å høre gjentatte påstander om «manglende samarbeidsånd» og «krangling» på Helgeland – som om dette var noe genetisk ved helgelendingene.
Helgeland står midt i tre helt avgjørende debatter om regionens framtid, en hundreårsdebatt. Det handler om flyplass, sykehus og utdanning.
Helgeland har over et tiår levd med en grundig debatt om flyplass-strukturen. Status er at Avinor skriver gjentatte brev til departementet og understreker at de ikke vil ha noe med flyplass-prosjektet i Rana å gjøre (eierskap og drift).
Avinor-ledelsen har grundig utdypet overfor Helgelands Blad sitt syn om at «dette er ingen god løsning for regionen».
Status i sykehusdebatten later til å være at helseministeren, stadig tydeligere – klokelig nok – heller mot at regionen må dekkes av to sykehus med hver sin fødeavdeling. Høyere utdanning kan få en annen løsning enn den verst tenkelige – at et fungerende tilbud for lærere og sykepleiere likevel ikke blir tatt fra oss.
Vi diskuterer med andre ord grunnleggende retningsvalg for regionen i flere generasjoner framover. Dette er ikke noe som kan reduseres til «manglende samarbeidsevne».