Bodø bystyre behandler sitt lokale bidrag til nye Bodø lufthavn den 28. mars. Det ligger an til at de ber staten forskottere beløpet med et egenkapitaltilskudd til Avinor ASA – et heleid statsselskap, skriver Trond Ø. Møllersen.
Som kjent er ønsket å flytte Bodø lufthavn 900 meter mot sør, og prislappen for kommunen er satt til 1 milliard kroner. Beløpet er ei investering i utbyggingsareal som gir inntekter ved salg.
Stille sikkerhet
En slik transaksjon har aldri vøre gjort tidligar, og den er ikkje omtalt i Nasjonal transportplan. Alternativt kan Bodø kommune låne det nødvendige beløpet, og låne det videre til et heleid kommunalt eiendomsselskap, som påtar seg oppgavan i forbindelse med flyplassen.
Kommuneloven setter som vilkår at kommunen ikkje utsetter seg for «vesentlig økonomisk risiko».
I rådmannens saksframlegg er det orientert om de eien- domman som kan stilles i sikkerhet, og verdien er betryggende. Det vil sei at långivers risiko er låg. Allikevel antydes ikkje ei slik løsning, og det er nærliggende å tro at rådmannen ikkje ønsker at Bodø setter kapitalen sin i spill.
Det er snakk om en eierandel i SKS (Saltens Kraftsamband) og det heleide Bodø Energi AS – og det vil innebære en risiko for å skjære kraftig i kommunale tjenesta.
Ligner på Terra
Dette ligner veldig på Terra, begge har et prosjekt i bunnen som er hefta med høg risiko.
I tilfellet Terra gikk prosjekteier til kredittmarkedet og hyra inn meklera, som overbeviste amatørmessige kjøpera om at risikoen var null. I tilfellet Bodø går de rett til staten og ber staten ta over risikoen. De forutsett at staten er både billigar og romsligar enn Kommunalbanken og private långivera. De håper at staten skal sjå i nåde til en nødstedt kommune og helst ettergi gjeld.
Risiko
Saka til Bodø bystyre har ingen risikoanalyse, men den er sikkert gjort.
Ett spørsmål som må besvares, er: Hva blir den finansielle kostnaden hvis 50 eller 25 prosent av det nye arealet blir liggan i 20 år, 30 år eller 50 år?
Bodø kommune har sikkert gjort sonderinga før de starter løpet. Men kanskje de har gjort som Terra-mekleran at de henvendte seg til amatøra? De profesjonelle sitter i embetsverket, og de vil nok ikkje uten videre etablere ei ny tilskuddsordning, sjøl om kommunen heiter Bodø. I vegprosjekt med lokal finansiering er det normalt den lokale parten som tar heile risikoen.
Ikke riktig pris
Uten sammenligning for øvrig ligger all usikkerhet knytta til bygging av nye Mo i Rana lufthavn på de lokale skuldran. Der er situasjonen at hvis ikkje anbudan gir riktig pris så blir det ingen bygging.
Trond Ørjan Møllersen