Vi har blitt vant til at «nyheter» om flyplass i Rana, fra Rana, må oversettes til norsk, og deretter vaskes for all PR-sminke som er påført for millioner av kroner. Ikke ulikt sportsrevyen i Nord-Korea.
Så derfor – her er et forsøksvis dekoding av hva som faktisk skjedde i flyplass-saken, tirsdag:
Regjeringspartiene, som har flertall på Stortinget, har bedt departementet om å gi klarsignal til at PLU kan innhente sitt eget anbud på bygging av flyplass på Hauan, men bare hvis PLU (dvs. Rana kommune) betaler regningen selv. Departementet sier også at Avinor kan medvirke til anbudet, hvis PLU (dvs. Rana kommune) betaler for dette også. I kommunebudsjettet er det satt av 15 millioner til arbeid med anbudet.
Styret i Avinor har i et detaljert brev allerede sagt at prosjektet kommer til å koste tre milliarder kroner i 2023, og flyplassen vil gå med tunge årlige underskudd. Derfor har styret i Avinor i overtydelige vendinger orientert politikerne om hvorfor de ikke vil ha dette prosjektet.
Bygging, eller ikke bygging av flyplass på Hauan handler om bevilgning av statlige penger. Bevilgning. En bevilgningssak i store samferdselssaker må gjennom den omfattende utredningskværna som heter Nasjonal transportplan (NTP). Da denne ble behandlet i Stortinget våren 2017, nådde ikke PLU opp. Prosjektet ble lagt i neste periode, sammen med alle andre ikke-prioriterte prosjekter. Men i TV-showet på Mo het det «Nu kommer deinn!» Men «deinn» har som kjent fortsatt ikke kommet, tross at vi nå er på ellevte året etter at spaden «bare» skulle settes i jorda.
Avinor inntar en svært avmålt holdning til denne ukas sprell på Stortinget. Hvem ville ikke det, om naboen i gata fikk lov av kommunen til å tegne og bygge ditt hus, et hus du helst ikke vil ha eller betale for?
For at Hauan skal bli noe av, må Stortinget bevilge penger. Neste NTP skal vedtas i Stortinget i 2021, men planarbeidet er allerede i full gang. I juni skal transportetatene presentere sine prioriteringer, og regjeringen har gitt beskjed om at overordnet hensyn nå er økt krav til effektiv pengebruk, samfunnsnytte, «optimal bruk» av ressursene, ifølge pressemeldingen av 14. januar.
Når et såpass håpløst prosjekt som Hauan ikke nådde opp til bevilgning i 2017 – hvordan skal prosjektet da kunne nå opp til bevilgning når kravene til effektiv pengebruk blir skjerpet – og i konkurranse med andre prosjekter for til sammen over 1000 milliarder kroner?