De kaller det en effektivisering, men i realiteten er det bare å svekke tjenestetilbudet til folk flest. En nedleggelse av Sandnessjøen trafikkstasjon betyr ekstra kostnader for folk flest, fordi de må reise lengre for å få utført tjenester de har krav på.
Mobiliseres
Jeg forstår veldig godt at folk reagerer og deler deres bekymring. Nå må det mobiliseres av alle politiske partier og tillitsvalgte slik at sentrale politikere påvirkes i riktig retning.
At en flertallsregjering foreslår å kutte 1,7 milliarder kroner i Statens vegvesen, ut over overføringen til fylkeskommunen, uten å ha hatt saken ute på høring er meget oppsiktsvekkende. Det kan selvsagt være behov for organisasjonsmessige endringer, men dette ligner mer på en rasering av struktur for geografisk spredte trafikkstasjoner som i dag finnes over hele landet.
Brukere fra øyene
Sandnessjøen trafikkstasjon betjener i hovedsak mennesker fra Alstahaug, Herøy, Dønna, Træna og Leirfjord. Mange av brukerne kommer fra øyene rundt. Faktum er at det i begrunnelsen for nedleggelse ikke finnes en vurdering av reisetid til Sandnessjøen for alle de som bor på øyene rundt.
Er en nedlegging av vegtrafikkstasjonen i Sandnesjøen fornuftig bruk av tid og penger? Svaret er nei. Det kan umulig være riktig at enkeltmennesker skal få økte utgifter for at staten skal spare noen få kroner.
Faglig forsvarlig
Nedleggingsforslaget argumenterer for at det av trafikksikkerhetsmessige hensyn ikke anses som faglig forsvarlig å gjennomføre førerprøver. Disse påstander dokumenteres ikke, og er et bilde på at begrunnelsen for å legge ned Sandnessjøen trafikkstasjon rett og slett ikke er god nok.
Det finnes ikke faglig belegg for å hevde at trafikkopplæring gjennomført i Sandnessjøen resulterer i flere ulykker, sammenlignet med for eksempel trafikkopplæring gjennomført i Mosjøen.
Det framstilles som om at en omlegging av Statens vegvesen vil styrke trafikksikkerheten i Norge. I realiteten er det stor grunn til å frykte at det motsatte vil skje. En svekkelse av tjenestetilbudet vil kunne svekke kontrollvirksomheten. Videre har måten omorganiseringen vært gjennomført på ført til en kompetanseflukt fra organisasjonen.
Sier nei
Vi i Arbeiderpartiet sier nei til en nedlegging av de 22 vegtrafikkstasjonene. Ap sier også nei til en oppsplitting og privatisering av Statens vegvesen. Ap ønsker et likt tjenestetilbud over hele landet.
Ole-Gerhard Rinø
Alstahaug Arbeiderparti