På styreseminaret om Helgelandssykehuset som Helse Nord RHF arrangerte den 5.desember, sa Rana-ordfører Geir Waage: «Stor flyplass i Mo i Rana står nå foran sin realisering.
Konkurransen om bygging nærmer seg en vinner. I går kom meldinga om at Stortinget vil ha byggestart neste år 2020».
Hvor har ordfører Geir Waage hentet informasjon om at Stortinget vil ha byggestart i 2020?
Merknad
Det eneste som har skjedd i denne saken i senere tid, er en merknad til statsbudsjettet fra Stortingets transportkomite. Her henvises til Nasjonal transportplan der det er lagt til grunn statlige midler for bygging av ny flyplass i Mo i Rana i perioden 2024–2029.
Polarsirkelen Lufthavutvikling kan likevel starte bygging når de vil, «under forutsetning av at det gjøres for egen regning og risiko», står det merknaden. Det betyr i praksis at det ikke foreligger noen garanti for bevilgning til dette prosjektet i perioden 2024–2029. Det er en kjent sak at mange ikke-prioriterte prosjekt i NTP-ens andre periode ikke blir realisert.
At en eventuell privat byggestart på Hauan må skje på egen regning og risiko har samferdselsminister Jon Georg Dale presisert i flere sammenhenger.
Ikke i Avinor
Helse Nord bør ellers gjøres oppmerksom på at Avinor i brev til Samferdselsdepartementet 12. mars i år skrev at Avinor ikke har mulighet til å investere i ny lufthavn i Mo i Rana med de rammebetingelsene som gjelder for selskapet.
Avinor har heller ikke i sine planer tatt med drift av en stor flyplass på Hauan, fordi prosjektet verken er samfunnsøkonomisk eller bedriftsøkonomisk lønnsomt.
Da er vårt spørsmål: Hvem skal dekke underskuddet på en bedriftsøkonomisk ulønnsom storflyplass? Rana kommune? Private aktører? Av en eller annen grunn er denne åpenbare problemstilling et ikke-tema når ordfører Geir Waage eller PLU-direktør Henrik Johansen driver sin lobbyvirksomhet for storflyplass i Rana.
Mosjøen legges ned
Grunnen til at vi kjemper for å bevare Mosjøen Lufthavn, er at Statens egen utredning, utført av Oslo-firmaet Urbanet Analyse, viser at en storflyplass i Rana innebærer nedleggelse av Mosjøen Lufthavn. Det betyr at også ambulanseflyet blir borte, og vi minner Helse Nord om at tilgangen til ambulansefly var en viktig del av argumentasjonen ved nedleggelse av akuttberedskap og fødeavdeling ved sykehuset i Mosjøen.
Helseminister Anne Grete Strøm-Eriksen sa følgende i Stortinget 4.12.2009 om forsvarligheten av å ha et sykehus i Mosjøen uten kirurgisk akuttberedskap: ”Mosjøen har egen kortbaneflyplass. Ambulansefly er egnet for transport til større sykehus.”
Hovedpoenget i denne sammenheng er kun å påpeke at Rana-ordførerens påstand om at Stortinget vil ha byggestart i 2020, ikke har noe grunnlag verken i dokumenter eller vedtak i Stortinget.
Propaganda
Vi ser på dette som et propaganda-framstøt i diskusjonen som pågår for et framtidig stort sykehus i Mo i Rana, som forresten IKKE er Nord-Norges tredje største by. Byen Mo i kommunen Rana er Nord Norges fjerde største by etter Bodø, Tromsø og Harstad.
Pr 1.januar 2019 hadde byene Mo og Harstad henholdsvis 18.899 og 21.070 innbyggere. Det er mange som irriterer seg over at Rana-ordføreren stadige gjentar at Mo i Rana er Nord-Norges tredje største by. Vi antar at denne rangeringen er ganske uinteressant for styret i Helse Nord.
Det er ikke «byer» som trenger sykehusbehandling, men enkeltmennesker, og flertallet av enkeltmennesker på Helgeland bor sør for Korgfjellet.
Roy Otto Solvang, Jørn Tore Aavik, Kåre Bergsnev
Støtteforeningen for Mosjøen Lufthavn