Drømmen om tunnel under Alstenfjorden har i mange år vært grunnlaget for dønnapolitikernes samferdselspolitikk. De færreste trur tunnel kan bli noe av.
Rødt i Dønna mener et døgnåpent hovedfergesamband med hyppige avganger fra Dønna inn til gågata i regionsenteret er det eneste som kan gi dønnværinger (og herøyfjerdinger) et framtidsretta samferdselstilbud. Det er også den mest klimavennlige løsninga.
Helfast
Da dønnapolitikerne sist diskuterte fastlandsforbindelsen vedtok et enstemmig kommunestyre; Ap, Sp, SV, Høyre og FrP, å bevilge 175.000 kroner til et prosjekt med mål å realisere fastlandsforbindelsen.
Dønnaordføreren sitter i styringsgruppa for prosjektet som ledes av herøyordføreren, sammen med to fra næringslivet i Herøy, og med tidligere rådmann i Herøy som prosjektleder.
I referatet fra siste møtet i styringsgruppa står følgende vedtak: «Prosjektets sekretariat, Helgeland Regionråd, tar initiativ ovenfor deltakerkommunene til å få stiftet Helfast AS innen utgangen av 2019».
«Selskapets formål er å tilrettelegge for realisering av fastlandsforbindelse Dønna/Herøy – Alstahaug og andre tiltak i regionen for å bedre tilgjengelighet for næringsliv og innbyggere», heter det i vedtektene prosjektleder Roy Skogsholm har utarbeida.
Mens et enstemmig kommunestyre i Dønna vedtok å bevilge penger til prosjektgruppa blir de nå utfordra til å legge noen hundretusen kroner til på bordet for å realisere Helfast.
Bevilge
Hva sier alle partiene i Dønna som har sagt A og bevilga penger til prosjektet? Vil de nå si B og bevilge ytterligere hundretusener til aksjer i Helfast?
Er Helfast det Ap mener når de i programmet noe diffust skriver de vil ha «En hensiktsmessig forbindelse til fastlandet»?
Rødt sier sjølsagt nei til Helfast! Vi sier ja til hoved- fergesamband.
Leonid Rødsten,
Rødt Dønna