Det vises til en god lederartikkel i Brønnøysunds Avis (BA) av 18.12.18, samt en tilsvarende meget god og oppklarende appell i kommunestyret i Brønnøy fra Arvid Sandvær, som ble referert i BA den 21.12.18. Disse solide uttalelser støttes fullt ut, men jeg vil gjerne supplere litt om konkrete avstander og reisetid etc. mellom Brønnøysund, Sandnessjøen og/eller Mo i Rana, skriver Ole-Gustav Årnes.
De dårlige, svingete og ustabile vegene på Helgeland er skrevet om ørten ganger, så det behøver jeg ikke å ta oppad her.
Moderne båter
Men på kysten har vi heldigvis våre ambulansebåter og helikopter som går i allslags vær, dog med visse begrensninger for sistnevnte.
For få år siden fikk vi nye moderne ambulansebåter. Disse er meget hurtiggående, som på fullt gjør cirka. 40 knop, og er med sine dyktige mannskap et utrolig godt og pålitelig redskap i helsetjenesten.
Ambulansebåten:
¤ Brønnøysund-Sandnessjøen, ca. 36 nautiske mil
¤ Horn-Sandnessjøen, 29 nm.
¤ Brønnøysund-Tjøtta, 22 nm.
¤ Horn-Tjøtta, raskeste vei, 15 nm.
¤ Horn-Tjøtta, «innenskjærs» via Vevelstadsundet, 17 nm.
Mo uaktuelt
Brønnøysund-Mo i Rana er så langt at det er uaktuelt i denne sammenheng.
Fra Brønnøysund til Sandnessjøen vil ambulansebåten med sin gode fart gjøre unna turen på cirka 1 time. Fra Horn til Sandnessjøen går båten på cirka 45 min.
Hvis ønskelig kan båten gå fra Horn til Tjøtta. Denne distansen vil den bruke ca. 20 minutter på, hvor sykebilen i så fall står klar og overtar transporten til sykehuset i Sandnessjøen.
Ambulansehelikopteret
Når det står om livet og minuttene teller så er det helikopteret som gjelder.
Dagens ambulansehelikopter har ei maksimal fart på 270 km/t, en cruisefart på ca. 204 km/t, og er når forholdene ligger til rette et meget effektivt redskap i ambulant tjeneste.
¤ Brønnøysund-Sandnessjøen, ca. 61 km.
¤ Brønnøysund-Mo i Rana (over langfjellene), 125 km.
Ambulansehelikopteret har dog en del begrensninger opp mot vær og klimatiske forhold. Til eksempel er flyving beinvegen fra Brønnøysund til Mo i Rana ikke helt kurant. Dette fordi helikopteret må over langfjellene i innlandet, som må forseres i allslags vær. Her er det høye fjell rundt 8-900 meter, med enkelte topper godt over 1000 meter (Storfinnkneet 1162 m).
Fjellene
Med gjeldende sikkerhetsregler må helikopteret stige veldig høyt for å gå klar av høyfjellene i Vevelstad/Vefsnområdet. I tillegg kommer de kjente problemene med å forsere to klimasoner, dvs. kyst og innland hvor sistnevnte er plaget med tåke om sommeren og snøkov på vinteren. Ising på rotorbladene er også et kjent problem, som gjør at helikopteret tidvis ikke kan gå fra kyst til innland. Det vises herom til faguttalelser hvor det bl.a. pekes på at «ambulansehelikoptrenes regularitet begrenses i betydelig grad av geografiske og klimatiske forhold».
Helt galt
Får å unngå langfjellene går det an å fly fra Brønnøysund og langs kysten nordover, forbi Sandnessjøen og inn Ranfjorden. Men dette er en avstand på nærmere 150 kilometer, hvilket vel må anses som uaktuelt når minuttene teller.
Fra Brønnøysund til Sandnessjøen flyr ambulansehelikopteret i sikker høyde over lavland og langs havet, hvor det ikke er skumle fjell og turbulens å ta hensyn til. Det er heller ingen klimatiske forskjeller på kysten som skaper problemer. Så her kan det flys i allslags vær, året rundt. Og med en distanse på ca. 6 mil (61 km) tar flyturen til Sandnessjøen ca. 15 minutt, så her går det unna både sikkert og raskt.
Sykehusvalg for sør- og ytre Helgeland burde vel være rimelig enkelt.
Ole-Gustav Årnes