Det er kommet en del kommentarer etter mitt åpne brev til Samferdselsministeren, skriver Knut Mentzoni.
Mitt innlegg var basert på info fått fra nettopp Avinor. Men for det første: Avinor uttaler: «Det er mulig å anlegge en flyplass på Hauan, men det vil by på store flymessige utfordringer å operere fra denne eventuelle flyplassen».
Værforhold
Så dette med regularitet, Avinor skriver som følger etter at de selv har beregnet regularitet.
Den valgte løsningen som PLU kom opp med vil gi ca. 830 fot minstehøyde ved 2,5 % gradient (ILS innflyging) ved evt. avbrutt innflyging. Her er kravet 200 fot.
Som følge av de meteorologiske forholdende på den aktuelle lokaliteten, «Vil denne baneretningen TROLIG bare bli svært sjelden i bruk» når det er ugunstige værforhold.
Ugunstige værforhold har vi rikelig av her på Helgeland så å utelate en baneretning i denne prosessen, er vel som å spille i Lotto. Gevinsten uteblir.
Så dette angående behov
Widerøe flyr i dag på Røssvoll og tilbyr ca. 200.000 seter pr. år.
I år reiser det ca. 115.000 passasjerer til og fra Røssvoll, altså en utnyttelse på ca. 55 %. Her er det altså mye ledig kapasitet for reiselystne ranværinger.
Røssvoll lufthavn er forøvrig den minst benyttede flyplassen på Helgeland i forhold til passasjergrunnlaget (innbyggere i nedslagsfeltet til flyplassen).
Økonomi?
Widerøe flyr på Røssvoll på FOT-rutene med tilskudd fra staten. For med 115.000 passasjerer tjener man ikke penger. Om man har tjent penger om tallet hadde vært 200.000, tviler jeg på.
På Rygge var passasjergrunnlaget 1,5 millioner, men verken Ryan Air, Norwegian eller SAS fant økonomi å operere fra denne flyplassen.
Forøvrig ser jeg at det dårlig med graving av Bitcoin på det etablerte dataanlegget på Mo, kanskje man kan bruke det til å grave fram fakta i stedet for å bruke lobbyister i Regjeringskvartalet?
Knut Mentzoni